Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimisation, of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. SEO is het optimaliseren van een website door het verbeteren van de techniek en content om het bezoek van de website op bepaalde zoekwoorden vanuit zoekmachines te vergroten. Niet alleen wordt de vindbaarheid vanuit zoekmachines vergroot, tevens verbetert SEO de gebruikservaring van de website voor bezoekers.
Waarom is SEO zo belangrijk?
Het is van groot belang om hoog te staan in de lijst met zoekresultaten. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de online zoekers alleen naar de eerste vijf zoekresultaten kijkt. Als jouw website buiten de top vijf valt, is jouw online vindbaarheid dus een stuk lager en loop je het risico potentiële klanten mis te lopen. Daarnaast zorgt een website met hoge gebruikservaring voor een positief gevoel bij de bezoeker, wat de kans op terugkeer doet vergroten.
Hieronder vind je de zes belangrijkste redenen voor het gebruik van SEO:
1. Voor websitezoekers
SEO zorgt voor een website met hoge gebruikservaring. Een hoge gebruikservaring zorgt voor tevredenheid bij websitebezoekers. Deze onthouden jouw website namelijk beter, wat de kans op terugkeer naar je website zal verhogen. Een website met hoge gebruikservaring is tevens een mooi visitekaartje voor jouw bedrijf.
2. Voor zoekmachines
Vrijwel elke internetgebruiker navigeert zich op het internet door middel van het intypen van een zoekopdracht in een zoekmachine. Veruit de meeste internetgebruikers maken gebruik van Google als zoekmachine, maar ook zoekmachines als Bing en Yahoo worden nog altijd gebruikt. Als jij ervoor zorgt dat jouw website goed gevonden kan worden door verschillende zoekmachines, dan vergroot je jouw online vindbaarheid en beperk je het risico potentiële klanten mis te lopen.
3. Het verhogen van het aantal websitebezoekers
Het verhogen van het aantal websitebezoekers, ook wel traffic genoemd, ontstaat uit SEO. Als jouw website hoog in de zoekresultaten staat, wordt de kans op meer websitebezoekers aanzienlijk vergroot. En meer websitebezoekers staat gelijk aan meer potentiële klanten!
Tevens volgt er een ander voordeel uit de verhoging van jouw traffic. Websites die namelijk veel bezoekers ontvangen, worden door zoekmachines als relevanter gezien. Relevantie draagt op haar beurt bij aan de autoriteit van jouw website, wat een belangrijke rankingsfactor is. Oftewel, doordat jouw website meer bezoekers ontvangt, stijgt deze in ranking.
4. Het verhogen van de sales
Meer websitebezoekers betekent meer potentiële klanten. Websitebezoekers kunnen veranderen in leads, bijvoorbeeld doordat zij zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, hun gegevens achterlaten of zelfs direct contact met je opnemen. Een veelbezochte website met hoge gebruikservaring is cruciaal voor het verhogen van jouw sales. SEO maakt dit mogelijk.
5. Het up-to-date houden van een website
Als je eenmaal hoog staat in de zoekresultaten, zul je hier ook willen blijven. Daarom zal zoekmachinemarketing altijd belangrijk blijven. SEO zorgt ervoor dat jij jouw website up-to-date houdt. Het up-to-date houden doe je door een combinatie van zaken. Je zorgt ervoor dat zowel de content op de website als de techniek achter de website continu worden geoptimaliseerd en geüpdatet. Alleen op deze wijze blijft jouw website zowel aantrekkelijk voor bezoekers in het heden als in de toekomst.
6. Het winnen van de concurrentiestrijd
SEO zorgt ervoor dat jij jouw concurrenten voorblijft in de concurrentiestrijd. Dit doe je door de zoekwoorden van jouw concurrenten nauwlettend te analyseren en te monitoren. Zo kun je zien voor welke zoekwoorden jouw concurrenten ranken, maar ook waar er nog kansen liggen. Je komt erachter voor welke zoekwoorden jouw concurrenten nog niet ranken. Tegelijkertijd ontdek je waar zij wel ranken, maar jij zelf nog niet. Dit geheel aan analyseren en monitoren biedt je grote kansen om als sterkste de concurrentiestrijd uit te stappen.
Benieuwd naar hoe de online vindbaarheid van jouw website ervoor staat? Laat het ons weten en vraag de gratis Quick-Scan aan.
