NIEUWS.

Een flink marketingbudget zonder resultaat. De 6 meest gemaakte fouten


Een marketingbudget of marketingplan zijn belangrijke, maar tegelijkertijd ook complexe begrippen. De afgelopen jaren hebben wij vele organisaties mogen adviseren op het gebied van branding, marketingstrategieën en de bijbehorende keuzes voor budgetten. Waar een enkeling duidelijk start met de strategiebepaling wordt het marketingbudget vaak nog bepaald met het idee:


“Welk bedrag vinden wij realistisch voor online marketing?”


Een vraag die alleen realistisch beantwoord kan worden als je ook helder hebt wat een bepaalde investering kan opleveren. Laat dit nu precies het onderdeel zijn waar de grootste mismatch zit. Een mismatch die ertoe leidt dat het ‘marketingbudget’ er doorheen vliegt zonder enig resultaat. Wat zijn veel gemaakte fouten ten aanzien van online marketing, strategieën en investeringsverwachtingen?


1. Gebrek aan doelgroeponderzoek


Het bepalen van de doelgroep voor de organisatie is vrijwel altijd helder. Maar hoe gedraagt de doelgroep zich online, via welke kanalen kun je de doelgroep bereiken en hoe ziet het beslissingsproces van de doelgroep eruit? Visualiseer de doelgroep en hun beweegredenen. Als jij nu de doelgroep bent, wat zou jou triggeren? Word je echt aangesproken door veilige, binnen-de-hokjes-denkende content? Of scroll je daar liever voorbij? Wat zou bij jou vertrouwen wekken en ben je bereid de juiste middelen te investeren om dit type content te (laten) creëren?

Het willekeurig posten van content, op welk kanaal dan ook, of het willekeurig adverteren gaat helemaal niets opleveren zonder inzicht in het (zoek)gedrag van jouw doelgroep. Mocht je tot de conclusie komen dat de, veelal B2B, doelgroep niet gevoelig is voor conversie voor jouw type product of dienst, kun je ook overwegen om zichtbaarheid te creëren met online marketing met een indirecter doel dan directe leadgeneratie. Ga daarin op zoek naar je eigen stem.


2. Gebrek aan diversiteit aan content per kanaal


Hoe vermoeiend is het om een profiel te volgen en dan vervolgens op elk kanaal dezelfde content te zien? Onbedoelde overkill toch, zeker als de volgers overeenkomen. Bekijk de volgers en bepaal de content per kanaal.


3. Geen funnelbepaling


Oké, iemand is geïnteresseerd in jouw diensten, pagina of download. Wat is de volgende actie? Reageren, en nog eens contacten na x aantal dagen? Kom op! Bouw eens een funnel. Wat moet de juiste customer journey zijn? Wat wordt de gehele merkbeleving? Welke manieren van communicatie kun je implementeren bij een potentiële klant zodat het geheel prettig aanvoelt én conversie oplevert?


4. Onrealistische verwachtingen


Nee, voor €30,00 per maand adverteren gaat waarschijnlijk niet veel opleveren. Nee, voor €100,00 heb je geen SEO-strategie inclusief uitvoering. Nee, ook het maken en bedenken van advertenties kost tijd en kan niet voor €25,00. En nee, het plaatsen van één post gaat er niet direct voor zorgen dat jouw inbox volstroomt met aanvragen. Het is niet de eerste keer dat iemand bewust wacht met adverteren, posten of het optimaliseren van de website, omdat ‘alle daaruit voortvloeiende aanvragen op dit moment echt niet verwerkt kunnen worden’. Wake up! Een goede marketingstrategie is een kwestie van tijd en inzet en je gaat echt niet direct viral. Het streven naar perfectie voordat je begint met online marketing is geen uitstel, maar afstel. Het afstel leidt tot geen enkele conversie.


5. Niet adverteren


Als MLM Promotions komen wij veelal, zeker in de logistieke sector, organisaties tegen die nog (steeds) niet geloven in de kracht van adverteren. Het plaatsen van LinkedIn posts zou voldoende online marketing zijn om nu voortaan klanten via dit kanaal te krijgen. Wat zonde van al dat online potentieel! De klanten die bij ons wél inzetten op adverteren krijgen meerdere aanvragen per week van organisaties over de hele wereld voor zeer concurrerende diensten of gebieden. Besteed marketingbudget slim!


6. Veel beloftes, weinig resultaat


Marketing: wat een gebied om in te concurreren. Het aanbod van marketingbureaus is groot, maar de lege inhoud verkopen nog veel groter. De meeste klanten komen uit onvrede over de samenwerking of resultaten met een vorig marketingbureau bij ons terecht. Er worden gouden bergen beloofd, voor ook gouden bedragen. Een grote marketingtruc. Veel van het werk is qua budget heel goed te realiseren, voor de kleinste logistieke campagnes tot aan de grootste, internationale campagnes. Vraag ons eens vrijblijvend naar de mogelijkheden