top of page

NIEUWS.

GOEDE CONTENT MAKEN: HOE DOE JE DAT?

Content hier, content daar. De term vliegt je om je oren. Toch is content niet iets nieuws. Het bestaat al ruim honderd jaar. Sinds een aantal jaar is content marketing een echt marketingwapen. Door de online media kun je overal content vinden, en is dit ook nog eens kosteloos. Het kan gedeeld en geconsumeerd worden. Denk aan social media, e-mails of zoekmachines. Maar wat is content marketing dan precies, waar is het voor en hoe creëer jij content? 


Wat is content marketing en wat is het doel erachter?

Content marketing is een indirecte manier van reclame maken. Bij content marketing gaat het erom dat je relevante content voor huidige of potentiële klanten creëert, publiceert en promoot. De onderliggende gedachte hierbij is dat klanten veel behoefte hebben aan informatie, hier ook zelfstandig naar op zoek zijn en vervolgens uitkomen bij jouw blog, website, video, of andere vormen van content. Het doel dat je nastreeft is dat jouw doelgroep aandacht krijgt voor jouw organisatie. Bekijk het creëren van content dus altijd vanuit het oogpunt van de klant!


Hoe creëer jij content?

De belangrijkste onderdelen van content marketing hebben wij samengevat in een stappenplan. De volgende vijf stappen dien je altijd te doorlopen als je met content marketing gaat beginnen. Hieronder lopen wij de verschillende stappen stuk voor stuk langs.


Stap 1: Bepaling van de doelgroep

De eerste stap van content marketing is het bepalen van de doelgroep. Ga hierbij uit van de behoeften en wensen van de doelgroep, en niet van het bedrijf. De doelgroep moet namelijk de content interessant vinden en het moet bij hen blijven hangen.


Stap 2: Achterhaal de problemen

De internetzoeker gaat op zoek naar oplossingen. Om deze oplossingen te kunnen geven moet je eerst de problemen achterhaald hebben. Als je de problemen achterhaald hebt, geef de oplossingen dan op een boeiende, originele wijze weer. Dit kan zijn in de vorm van artikelen, video’s, infographics, et cetera.


Stap 3: Laat een goede indruk van jezelf achter

In deze fase is het belangrijk om jezelf te verkopen, nog niet zozeer jouw dienst of product. De internetzoeker moet dus vertrouwen krijgen in jouw content en bedrijf. Daarom moet je ervoor zorgen dat de gedeelde informatie up-to-date en gericht op jouw doelgroep is, maar ook jouw bedrijf goed representeert. Een goede eerste indruk zorgt ervoor dat de prospect ziet dat jij verstand van zaken hebt en dus bij jou goed zit.


Stap 4: Zorg voor aansluitende content

Indien een internetzoeker op zoek is naar oplossingen voor een bepaald probleem, is de kans groot dat deze meer vragen rondom datzelfde onderwerp heeft. Het is daarom van groot belang dat je over genoeg aansluitende content bezit, zodat de prospect terugkeert naar jouw content.


Stap 5: Het binden van klanten

Stap 1 tot en met 4 zijn onderdeel van het proces van klantenbinding. Aanvullende acties kunnen dit proces versterken en daarmee de kans dat een prospect een klant wordt vergroten. Zo ontstaat er klantenbinding. Verzoek de prospect bijvoorbeeld om je te volgen op social media, spoor deze aan zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, of laat de prospect iets gratis downloaden van jouw website, zoals een whitepaper, waardoor deze diens gegevens achterlaat.


Als je bovenstaande acties goed uitvoert, zul je zien dat de waarde van content immens kan zijn!
bottom of page